Benzyna, olej napędowy czy gaz – co wybrać?

Ceny paliw w Polsce ciągle się wahają, ale najczęściej idą w górę, dlatego tak wielu kierowców zastanawia się jaką opcję wybrać, czy ma być to silnik diesla, czy na benzynę, a może zamontować gaz w samochodzie? Jak się okazuje nie jest to takie oczywiste. Wybór rodzaju zasilania powinien być poprzedzony kilkoma ważnymi pytaniami, zanim zdecydujemy się na konkretne rozwiązanie. Żeby płacić mniej za tankowanie najpierw trzeba zainwestować w droższy silnik wysokoprężny lub instalację gazową. Warto się zastanowić, czy taka inwestycja rzeczywiście jest opłacalna. Ważnym kryterium staje się tutaj przebieg samochodu, od którego zależy jak długo będą zwracały się koszty podjętych inwestycji. Przyjmuje się, że jeżeli roczny przebieg samochodu wynosi poniżej 10 tys. kilometrów inwestycja w silnik diesla lub instalację gazową nie przyniesie korzyści. Warto również pamiętać przy zakupie samochodu, że jeżeli kupujemy tańszy model nie ma sensu montować drogiego wysokoprężnego silnika. Oczywiście możemy spróbować zamontować instalację gazową, ale tutaj z kolei należy wiedzieć, że im nowszy silnik, tym montaż będzie droższy. Poza tym, jeśli chcemy LPG w nowym samochodzie, możemy utracić gwarancję, a cała inwestycja okaże się bardzo nieopłacalna.  

Kiedy kupić auto na benzynę?

Do jazdy na benzynie może nas przekonać małe prawdopodobieństwo awarii. Siniki zasilane benzyną pracują pod dużo niższym ciśnieniem niż w dieslu, dlatego są mniej obciążone, co oczywiście pozwala wysnuć wniosek, że awarie zdarzają się rzadziej. Warto zaznaczyć, że silniki benzynowe są bardziej użyteczne na trasy krótkie, do jazdy po mieście. Dlatego jeżeli samochodu używamy tylko do jazdy do pracy, na zakupy i ewentualnie po dzieci do szkoły rozwiązanie to będzie jak najbardziej trafne.

Kiedy kupić auto na olej napędowy?

Skoro benzyna lepiej sprawdza się na krótkie dystanse i do jazdy po mieście, może się nasuwać wniosek, że silniki wysokoprężne będą lepsze dla tras dalekich tzn., jeśli rocznie pokonujemy ponad 20 tys. kilometrów, a codzienna odległość jaką przejeżdżamy jest większa niż 20 km. W takich sytuacjach na pewno skorzystamy z wysokiego momentu obrotowego silnika wysokoprężnego, co pozwoli nam na ekonomiczną jazdę. Innymi zaletami takich silników jest trwałość i komfort, a zamontowane w nim różnego rodzaju podzespoły zmniejszają hałas i emisję spalin, co jest korzystniejsze dla środowiska naturalnego.

Kiedy zamontować autogaz?

Ceny gazu na stacji benzynowej są zachęcające, niejednokrotnie za litr zapłacimy prawie dwukrotnie mniej niż za benzynę. Jednak warto przeanalizować wszystkie za i przeciw montażowi gazu w samochodzie. Fachowcy tłumaczą, że największą oszczędność możemy uzyskać wtedy, kiedy dużo jeździmy. Poza tym nie od razu zwróci się nam inwestycja montażu instalacji gazowej. Należy pamiętać, że im więcej samochód spala, tym większa oszczędność z zamontowania gazu. Należy również wziąć pod uwagę, że spalanie gazu przypadające na jeden kilometr jest większe niż benzyny, czy oleju napędowego. No i oczywiście samo zamontowanie instalacji gazowej to poważna inwestycja, która wcale nie jest tania, dlatego potrzeba czasu, żeby się zwróciła i przyniosła korzyści.

Podsumowanie.        

Codziennie szukamy oszczędności i zastanawiamy się jak lepiej i mądrzej wydać nasze pieniądze. Znajdziemy wiele rozwiązań, które możemy dostosować do siebie. Nie można jednak podejmować decyzji pochopnie, pod wpływem chwili, bo wtedy zamiast oszczędności poniesiemy dodatkowe koszty, których mogliśmy uniknąć. W przypadku wyboru auta z konkretnym paliwem jest podobnie. Musimy zwrócić uwagę, do jakich celów potrzebujemy  samochodu, jakie odległości pokonujemy i czy zamontowanie dodatkowych instalacji na pewno będzie dobrą inwestycją?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *